여성신문은 페미당당과 함께 서울에서 만난 다양한 페미니스트들의 모습을 소개하는 ‘페미설(페미니스트 인 서울) 프로젝트’를 매주 연재합니다. 모든 텍스트와 이미지의 저작권은 페미당당 페미설 프로젝트팀에게 있습니다. 독자의 의견은 saltnpepa@womennews.co.kr나 페미설 프로젝트(www.facebook.com/FeministsInSeoul), 페미당당(www.facebook.com/femidangdang)으로 주시기 바랍니다.

“피그말리온 신화는 남자인 예술가가 여자를 만들어내는 이야기예요. 제가 거기서 느낀 두 가지가 있어요. 첫 번째는 창작을 할 수 있는 예술가는 모두 남자였고 여자는 뮤즈나 뭐 그런 대상이라는 것. 두 번째는, 여성에게 주어지는 정조 관념에 대한 반발심이에요. 거기 보면 피그말리온이 자기가 사는 키프러스 섬의 여자들을 증오하는데, 여자들이 아프로디테에게 저주를 받아서 지나가는 나그네들에게 몸을 팔아도 부끄러움을 모르기 때문이라고 나와요.

이런 두 가지 이유 때문에 이 이야기를 선택해서 주인공의 성별을 바꿔서 그림을 그리게 되었어요. 처음에는 제가 이거에 대항해서 이상적인 남성상은 어때야 하고 막 의미부여를 하다가, 좀 설득력도 없고, 제 자신도 공감 못 하고, 제 지식이나 그런 것에 한계를 느껴서, 새로운 어떤 것을 제시한다기보다 기존의 것을 뒤집어봄으로써 관객들에게 줄 수 있는 감상에 더 집중하기로 했어요.”

“The Pygmalion myth is about a male artist who constructs a woman. Of this story I felt two things. Firstly artists who could create were all men; women were muses or just such objects. Secondly I felt resentment against the concept of fidelity that is forced upon women. In the myth Pygmalion hates the women that live in the Cyprus Island that he inhabits, and it’s because they were cursed by Aphrodite to feel no embarrassment when they sell their bodies to passing travelers.

Because of these two reasons I chose this story to draw and decided to work on depicting the myth with the sexes reversed. At first I wanted to fight against the story by adding meaning to my work by defining the ‘ideal male’, but I felt it was not compelling. Even I couldn’t connect with it, and I felt the limits of my own knowledge. So I decided to provide audiences an experience by overturning convention instead of proposing a new ideal."

저작권자 © 여성신문 무단전재 및 재배포 금지